Monday, March 30, 2009

အေမ့ ယက္ကန္းစင္ (၁)

ေက်ာက္ပန္းေတာင္း ၿမိဳ႕နယ္သည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ ေသာက္သံုးေရ အရွားပါးဆံုး ၿမိဳ႕ တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္သည္။ မုိးနည္း ေရရွား ရပ္၀န္းကုိ ျပပါဆုိလွ်င္ ေက်ာက္ပန္း ေတာင္း ၿမိဳ႕သည္ ေရွ႕ဆံုးက ပါမည္ ျဖစ္သည္။ ပင္လယ္ႏွင့္ ေ၀းကြာၿပီး သစ္ပင္ ၀ါးပင္ နည္းပါး မႈေၾကာင့္ မုိးရာသီတြင္ မုိးနည္း သည္။ ေႏြအခါတြင္ ခ်စ္ခ်စ္ေတာက္ ပူသည္။ ေဆာင္းရာသီတြင္ အေအးလြန္ကဲသည္။ ဤကား အညာသရုပ္ ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ က်ေနာ့္ ဇာတိေျမ လက္ပန္က်င္းရြာေလး၏ အေရွ႕ဖက္တြင္ ကႏၱာရ အုိေအစစ္ တစ္ခု သဖြယ္ ျဖစ္ေသာ ေတာင္စဥ္ေခ်ာင္း တစ္ခုရွိသည္။ ၄င္း ေတာင္စဥ္ေခ်ာင္း သည္ေႏြ၊ မုိး၊ ေဆာင္း သံုးရာသီ ေရအေၿမဲ မျပတ္ စီးဆင္း သည္။ ပုပါးေတာင္၏ စိမ္းျမဆုိေျပမႈ အက်ိဳးဆက္တစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။ ေတာင္စဥ္ေခ်ာင္းအား အမွိျပဳကာ ကိုင္းလုပ္ငန္းလုပ္ကုိင္ နုိင္သည္။ ၾကက္သြန္ ျဖဴ နီ၊ ခရမ္းခ်ဥ္၊ မုန္လာ၊ ေမၿမိဳ႕ပန္၊ ဂႏၵမာပန္းမ်ား ခ်ဥ္ေပါင္၊ ဗူး၊ သခြား၊ ဖရဲ စသည္ စုိက္ပ်ိဳး ႏိုင္ၾကသည္။

ယခု အခ်ိန္သည္ အညာေဒသ၏ အပူျပင္း ဆံုးအခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ေႏြေန ပူပူကုိ အန္တုလွ်က္ လက္ပန္ပြင့္မ်ား ၿမိဳင္ၿမိဳင္ ဆုိင္ဆုိင္ ပြင့္ေသာ ကာလျဖစ္သည္။
“လာေဟ့ဒြား သြားေကာက္ ေခ်စုိ႔ ပြင္ေျခာက္ကယ္ အနားလန္ ပင္လက္ပန္ေကၽြခ်ိန္က်ၿပီမုိ႔”
ဆုိတဲ့ကဗ်ာေလး ကုိပင္ သတိရမိသည္။ က်ေနာ္ကုိယ္တုိင္ လက္ပန္ပြင့္ေကာက္ဖူးသည္။ ေႏြအခါသည္ အညာေဒသ ေတာင္သူမ်ား အတြက္ အနားယူေသာ ကာလ လည္း ျဖစ္သည္။ မုိးဦးက်တြင္ အဆင္သင့္ စုိက္ ပ်ိဳးနုိင္ေရး မ်ိဳးေစ့မ်ား သန္႔စင္ျခင္း၊ လယ္ယာေျမမ်ား ထြန္ေရးခံကာ အဆင္သင့္ထားရွိျခင္း အလုပ္သာရွိသည္။ တနည္းအားျဖင့္ အလုပ္ပါး၍ အနား ရေသာ ကာလ ျဖစ္သည္။ လူငယ္ လူရြယ္မ်ား အဖုိ႔ လည္း ေက်ာင္းအား ရက္ျဖစ္သည္။ ေလးခြ ကုိယ္စီနွင့္ ေခ်ာင္ရုိးတေလွ်ာက္ရွိ လက္ပန္ပင္တန္းတြင္ (ရွဥ့္ဖမ္းျခင္း) ေတာလုိက္ ၾကသည္။

က်ေနာ္ ငယ္စဥ္က အလြန္ ေျခေဆာ့ လက္ေဆာ့ ရွိသည္။ က်ေနာ့္ ထက္ က်ေနာ္၏ညီက ပုိ၌ ေျခေဆာ့ လက္ေဆာ့ရွိသည္။ တခါက သူသည္ ေရအုိးရြက္လာေသာ မိန္းမပ်ိဳ အား ခါးကုိ တုိ႔ကာ၊ ႏႈိက္ကာ က်ီစယ္၏ အဆုိပါ မိန္းမပ်ိဳမွာ ရယ္ျခင္စိတ္ကို မထိမ္းနုိင္ပဲ ေရအုိးကုိ လြတ္ခ် လုိက္ရသည္။ က်ေနာ့္၏ မိဘမ်ားအား တုိင္တန္း ရာ ညီေတာ္ေမာင္ခမ်ာ အရုိက္ခံရသည္။

က်ေနာ္သည္ ညီေတာ္ေမာင္နွင့္မတူ။ လက္ေဆာ့ျခင္းေတာ့ လက္ေဆာ့ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယတန္း အရြယ္ကျဖစ္သည္။ မိဘမ်ား မသိေအာင္ အိမ္ရွိတုိင္ကပ္နာရီ ႀကီးအား ဖြင့္ကာ ဟုိႏႈိုက္ သည္ႏႈိက္ လုပ္၍ စူးစမ္းသည္။ ျပန္ပိတ္ေသာအခါ စကူ တစ္ခု ပုိေနေလသည္။ သုိ႔ေသာ္ နာရီႀကီးမွာ စက္သြားေနေသး၍ ကံေကာင္း သြားသည္။ ငါးတန္းအေရာက္တြင္ အကိုႀကီးမွ ညီငယ္မ်ားအတြက္ စာက်က္ထရန္ (ကလင္ ကလင္ျမည္ေသာ) အခ်က္ေပး နာရီ ၀ယ္ေပးသည္။ အေဖမွ တားျမစ္ထား၍ ဖြင့္ၾကည့္ျခင္ေသာ စိတ္အား မနည္းထိမ္း ထားရသည္။

အေမသည္ ယက္ကန္းယက္ ျခင္းအာ တစ္ဖက္ကမ္းခပ္ ကၽြမ္းက်င္သည္။ အေမ့ ယက္ကန္းစင္ သည္ ေလးတုိင္ေထာင္ တစ္လြန္းထုိး ျဖစ္သည္။ အမည္နာမမ်ားအာ သိပ္မွတ္မိေတာ့ေခ်။ တုိင္ေလးတုိင္နွင့္ ယက္ကန္းစင္တြင္ လက္ခတ္၊ ႏွပ္၊ ေျခနင္း၊ လြန္း၊ စသည္ျဖင့္ရွိသည္။ က်ေနာ္ ငယ္စဥ္က ယက္ကန္းနွင့္ ပတ္သက္ ေသာအရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားအား လုပ္တတ္ သည္။ ဗိုင္းငင္တတ္သည္။ ခ်ည္ခ်တတ္သည္။
ရံုဖန္ရံခါ ယက္ကန္းစင္ပင္ ၀င္ကာ လက္ခတ္လုိက္ေသးသည္။

သုိ႔ေသာ္ တညင္းလံုးေခၚ ရစ္ဘီးမွ ဘီးနွစ္ခုအား (ပိေတာက္ (သုိ) ႏုိ႔စည္ဗူး ဖင္ေခါက္ ”ေတာက္ ေတာက္ ေတာက္” ) လုပ္ရုန္ ျဖဳတ္ယူခဲ့၍ အေမ့ အရုိက္ခံ ရသည္။

ယက္ကန္း ယက္ရန္ ၀ါဂြမ္းကုိ မိမိယာေတာထြက္ ၀ါဂြမ္းျဖင့္ လည္းလုပ္သည္။ အဆင္သင့္ ဗိုင္းေတာင့္မ်ား ၀ယ္ ယူ၍လည္း ျပဳလုပ္သည္။ ၀ါဂြမ္းမွ အ၀တ္ တစ္ထည္ျဖစ္လာပံုကား မလြယ္ကူ ေပ။ အဆင့္မ်ားစြာ ေက်ာ္ျဖတ္ ရသည္။ အေမ ယက္ကန္းစင္မွ လံုခ်ည္ (ကြက္စိပ္ ၊ ကြက္က်ဲ၊ ခ်ိတ္၊ ပန္းပြင့္ပံုေဖၚ) မ်ား၊ အက်ီ (ည၀တ္လက္ရွည္၊ ပင္နီတုိက္ပံု)စသည္၊ ေစာင္မ်ား ၊ တဘက္ေစာင္မ်ား ယက္လုပ္သည္။

အေမသည္ ယက္ကန္း မယက္နုိင္သည္မွာ ၾကာေခ်ၿပီ ။ ယခုမူ အေမ့အေမြ ဆက္ခံမည့္သူ မရွိေပ။